1. Mi az a TimeSlip?
A timeslip az a papírfecni, amit rendes dragpályákon
minden induló megkap a futama végén. Szerepel rajta a futam összes mért
paramétere: reakcióidő, 60 láb, 1/8 mérföld idő és sebesség, 1/4 mérföld
idő és sebesség.
Gyakran ezeken kívül még szerepel 330 lábas (kb. 100 méter) és 1000 lábas
idő is.
Ha volt ellenfél, akkor az ő eredményei is szerepelnek a papíron. Pl itt
van egy
amit én kaptam Santa Pod-on.
Mivel ez a website elsősorban a gyorsulásnak az eredményekkel kapcsolatos
vetületével foglalkozik, egy igazán találó név szerintem. Csak nem papíron,
hanem online adjuk ki mindenkinek a saját timeslip-jét. :)
2. Mi az az ET és trap speed, 60 láb? Mit jelent, az, hogy 10.4 @ 128?
Egy gyorsulási futamnak több mérőszáma is van. A legfőbb
a rajttól a célig eltelt idő, angolul elapsed time, röviden ET. A másik
jellemző a célvonalig elért sebesség, angolul trap speed. A sebességet
az utolsó 20 méter megtételéhez szükséges idő alapján számolják. A
harmadik legfontosabb mérőszám a 60 láb, angolul 60 feet. (18.288 méter)
Aki látott már gyorsulási versenyt, az tudja, hogy a legtöbbször az első
pár méteren eldől a verseny, így nem véletlen, hogy a versenyzők szeretik
tudni, hogy milyen jól sikerült a táv első része.
A 10.4 @ 128 a két legfontosabb adatot, az ET-t (mp) és a hozzá tartozó
sebességet (km/h) jelenti röviden.
3. Mi az a rollout?
A rollout az a távolság, amit rendes dragpályákon
a jármű az álló helyezétől az időmérés indításáig megtesz a jármű. Tehát
az ET azt mutatja meg, hogy mennyi idő szükséges az adott járműnek a versenytáv-rollout
távolság megtételehéz. A rollout tehát "ingyen" van.
Bár Magyarorszán a nemzetközi gyakorlattól eléggé eltérő módon mérnek
a fotocellákkal, a rollout mindenhol létező fogalom, ahol nem a zöld lámpára
indul a mérés.
4. Mi az, hogy nettó, bruttó idő?
Saját találmány a magyar viszonyoknak megfelelően
értelmezendő a gyakran jelentősen különböző eredményeket. A bruttó idő
tartalmazza a reakcióidőt is, a nettó idő a megindulástól eltelt időt
jelenti (=ET).
5. Hogyan történik az
időmérés a versenypályákon?
A nemzetközi elfogadott módszer szerint a rajtvonalnál
2 pár fotocella van a talaj sikjától pár centi magasságban. Az első a
pre-stage, a második a stage. E két fotocella kapcsolja a karácsonyfán
a két fehér lámpát: akkor gyullad ki a fehér fény, ha a jármű kereke átszeli
a fotocella vonalát. A pre-stage csak arra szolgál, hogy a versenyző tudja,
hogy közeledik a stage-hez és innen óvatosabban kell aroszolnia előre,
egészen a stage lámpa felgyulladásáig.
Ezután a sárga és a zöld fénnyekkel indítják a versenyt, de az időmérés
nem indul el! Akár 10 másodpercig is állhat valaki a zöld lámpánál, mielőtt
elindul, csak a reakcióideje lesz nagyon rossz, az időeredményeit nem
rontja. Az időmérést ugyanis a stage fotocella újra szabaddá válása indítja.
Tehát amint az első kerekek kigördülnek (roll out) a fénysugár útjából.
A kerék méretétől függően ez a távolság változó, de a maximális távolság
kb. 12 inch. (kb. 30 centiméter) Ha a beálláskor nem azonnal állt meg
a stage lámpa felgyulladása után (deep staging), akkor ez a távolság természetesen
csökken.
Komoly pályákon még van egy 3. ugynevezett guard beam is, ami a nagyon
alacsony építésű autóknál indítja az időmérést, ha a stage fotocella nem
válik szabaddá előbb.
Ezzel szemben Magyaroszágon rosszabb esetben
a zöld lámpa indítja az időmérést, jobb esetben pedig egy kicsit máshogy
működő fotocellák. A legprofibb hazai rendszernél pályánként szintén két
fotocella van a rajtvonalnál. A pre-stage lámpát a versenyszervezők kapcsolják,
ezzel jelzik, hogy lehet beállni. A stage lámpát az első fotocella vonalának
megszakítása kapcsolja. Emiatt kicsit nehézkesebb a beállás, hiszen a
pre-stage lámpa nem figyelmeztet arra, hogy "lassíts, közel van a
stage". A sárga és zöld fények hasonlóan jönnek le és az időmérés
itt sem a zöldre indul, hanem a második fotocella fénysugarának megszakítására.
6. Hogyan történik a mérés a műszerrel?
Egy sík, egyenes, biztonságos útszakaszon történik
a mérés. A műszert blutack-kel (kék ragacs) rögzítjük valahol az utastérben,
vagy bárhol a járműben, ahol lehet. A ragacs nem hagy nyomot. Nem kell
semmilyen vezetéket bekötni a műszerbe. Ezután, ha a söför úgy gondolja,
álló helyzetből addig gyorsít, ameddig ő ezt biztonságosnak itéli meg.
Utána áttöltjük számítógépre a műszer által rögzített adatokat, és kielemezzük.
Az előkészítéstől az elemzés végéig kb. 10-15 percet vesz igénybe, igény
szerint lehet ismételni a rajtot.
7. Mibe kerül egy műszeres mérés?
Ez nem üzleti vállalkozás, így csak egy jelképes díja
van, 1000 Ft/jármű.
8. Engem érdekel egy ilyen mérés. Hogy lehet jelentkezni?
Nagyjából havonta van a nyitólapon meghírdetve szeánsz,
amire az ott leírtak szerint lehet jelentkezni.
Ez rendszerint egy Budapesthez közeli helyszínen történik.
Egyéb lehetőségekről az ave kukac timeslip pont hu e-mail
címen lehet érdeklődni.
|