|
FÉKTÁV
mérések A
0-100 km/h gyorsuláshoz hasonlóan ez is egy népszerű mutató. Itt kb. 110 km/h-ról
fékezzük az autót megállásig, és az idő függvényében naplózzuk a sebességet,
a megtett utat és a lassulási erőket (g), majd a 100 km/h-tól 0 km/h-ig tartó
részt ábrázoljuk a grafikonon. Azért 110-ről indítjuk a fékezést, mert nem tudjuk
biztosan, hogy mikor haladunk pontosan 100 km/h sebességgel, csak a kiértékelés
után. Lássuk,
mit is produkáltak az eddig mért autók. A
mért féktáv szerint vannak rendezve, a legjobb van legfelül.
Ha rákattintasz a kis képekre egy felugró ablakban jelenik meg a teljes méretű
grafikon. (megjegyzés:
a honlap ezen része egyelõre statikus html.)
Féktáv: 39 méter, 2.82 mp |
Volvo S70 T5 (1 személlyel) 2007.
április 21. |
Végre, sikerült 40 méteren belüli féktávot
mérni! Igaz nem sokkal jobb az eredmény, mint a korábbi rekorder CTR féktávja. Szép
egyenletes 1g körüli lassulás. Kellemes időben mértünk, az autó természetesen
ABS-es. Elég nehéz, üresen is majd 1500kg. Érdekesség, hogy az első kisérletre
közel 3 méterrel rosszabb féktávot mértünk, mert a sofőr nem nyomta be rendesen
a fékpedált! Nem is olyan egyszerű vészfékezni!
|
Féktáv: 40 méter, 2.86 mp |
Honda Civic Type-R (2 személlyel) 2003.
április 13. |
Ez a féktáv mérés 1 évig szunnyadt a tarsolyomban, de itt az ideje, hogy mindenki
láthassa. Szép tiszta, meleg időben, száraz aszfalton mértük. Mivel utasként
magam is részese voltam a mérésnek, meg kell erősítsem a műszer mérését. Emlékezetes
élmény maradt. Tényleg ütősen lassultunk! :) A mérés egész pontosan 39.67
métert hozott ki féktávnak, persze ez nem hiteles mérés! |
Féktáv: 42 méter, 3.07 mp |
VW Passat TDI (ABS) (1 személlyel) 2004.
október 9. |
Nyári gumikkal, enyhe időben, de hideg aszfalton. A burkolat egyenetlenebb
volt az átlagosnál, ez is rontotta a mért értékeket. |
Féktáv: 47 méter, 3.36 mp |
Opel Astra Classic 1.4 16v (ABS) (1
személlyel) 2002. szeptember 2. |
1 g-t épp, hogy eléri a lassulás, de inkább 0.85 körül
szór. Sajnos a gumi típusát nem jegyeztem meg. Kellemes idő volt, kb.
18 °C. |
Féktáv: 47 méter, 3.66 mp |
Opel Astra Classic 1.6 16v (100 Le) (1
személlyel) 2001. december 21. |
ABS nélkül, száraz úton, Kléber Krisalp 3 185/60R14 téli
gumikkal. Külső hőmérséklet kb. 0 °C. Láthatóan nagyon egyenletes a lassulás,
tapostam a féket ahogy bírtam! :) |
Féktáv: 49 méter, 3.51 mp |
Opel Astra Classic Caravan 1.4 (60Le) (1
személlyel) 2001. december 8. |
ABS nélkül, száraz úton, Pirelli 175/70R13 téli gumikkal.
Külső hőmérséklet kb. 0°C. Az első 1.5 mp alatt még nem a teljes fékerő lassította
az autót, addig nem blokkoltak a kerekek. Látható, hogy blokkoló kerekekkel
jobban lehet fékezni, mint érzés szerint. |
Féktáv: 49 méter, 3.53 mp |
Subaru Impreza WRX (ABS) (2 személlyel) 2001.
december 26. |
ABS, száraz úton, 17"-os téli gumikkal. Külső hőmérséklet kb. 0 °C. Látható,
hogy az ABS aktiválódása miatt a fékerő nagyon nagy frekvenciával változik, nem
olyan sík a görbe, mint az ABS nélküli autóknál. Lehet, hogy a nagyobb tömeg
miatt, de 1 méterrel hosszabb a fékút a fenti (ABS nélküli) Astránál. Persze
az ABS fő előnye az, hogy a fékezés alatt végig irányítható marad az autó és ebben
nem is volt hiba. |
Féktáv: 51 méter, 3.57 mp |
Subaru Impreza WRX (ABS nélkül) (2
személlyel) 2001. december 26. |
Kiiktatott ABS-szel, száraz úton, 17"-os téli gumikkal.
Külső hőmérséklet kb. 0°C. A fentebb látható ABS-szel mért fékezéssel való
összehasonlításról a változtatások oldalon olvashatsz.
A gödör 1.2 mp körül a blokkoló kerekek miatt megcsúszó autó egyenesbe terelése
céljából felengedett fékpedál miatt keletkezett. Hú, de szép mondat! :) |
Féktáv: 57 méter, 3.82 mp |
BMW E46 320i (1 személlyel)
2002. március 22. | ABS,
enyhén nedves úton, nyári gumikkal, Külső hőmérséklet kb. 10 °C. Hiába az ABS,
a nedves úton lassaban áll meg az autó, mint száraz úton egy mezei Astra. |
Féktáv: 59 méter, 4.25 mp |
Lotus Elise S2 (1 személlyel)
Rábaring, 2005. szeptember 25. |
Száraz aszfalton, nyári, utcai gumikkal, külső hőmérséklet
kb. 18-20 °C. A Rábaring gyorsulási versenyén mértünk. Az autó először végiggyorsulta
a teljes 1/4 mérföldes távot, mialatt körülbelül 170 km/h sebességre gyorsult
fel, onnan kb. 110-ig visszafogottan lassított, majd onnan próbálta a lehető leghamarabb
állóra fékezni az autót. Hát nem sok sikerrel. Az ABS hiánya miatt ez a könnyű
autó egyáltalán nem akart igazán jól lassulni még csak rövid ideig sem, ráadásul
el is húzott oldalra, a korrekcióhoz kicsit vissza kellett venni a fékerőből.
Kétszer is, először rögtön az elején, majd 2.5 mp körül.) Persze az is igaz,
hogy a Rábaring aszfaltja nem a legideálisabb tapadású, de 0.8 g-s maximális lassítás
akkor is elég karcsú eredmény. |
Braking distance: 72 meter, 5.38 seconds |
Renault 5 GT turbo (1 személlyel)
2005. február 3. | ABS
nélkül, jeges* aszfalton, Yokohama A539 nyári gumikkal (185/60R13), -2 °C.
ABS hiányában a kerekek blokkolása elkerülhetetlen volt. 2 másodpercnél visszább
kellett vennem a fékből, mert a kocsi hirtelen nagyon megindult az árok felé.
Miután összeszedtem, ismét tudtam erősebben fékezni, de onnantól igyekeztem a
csúszáshatár alatti fékerőt kifejteni, ebből jött a két kisebb "gödör" 3 és 3.5
mp körül. Ez egy első és egyetlen kisérlet volt, valószínűleg több próbálkozás
után sikerült volna ennél rövidebb féktávot vennem, de vészhelyzetben sem lehet
újra probálkozni. Persze jeges úton nem is nagyon illik 100 km/h-val száguldozni!
Szóval nem egyszerű nyári gumival jeges úton vészfékezni, de lehetne rosszabb...
(lásd Megane lentebb) Az ABS viszont komoly szívdobogástól tud megkímélni! :)
*Jeges volt az út, de nem az a full jég, ami ónos esőben van, negyedikben
már nem pörögtek el a kerekek, igaz nem is mertem nagyon nyomni. De cipőben azért
már így is remekül lehetett csúszkálni. |
Féktáv: 76 méter, 5.62 mp |
Renault Megane 1.6 16v (1 személlyel)
2003. december 18. | Egy
nappal a tervezett téligumira váltás előtt útban hazafelé majdnem belecsúsztam
az előttem indokolatlanul megálló autóba. Az ABS szerencsére működött, így sikerült
megállnom. Nagyon csodálkoztam, hogy ennyire csúszik, mivel egyáltalán nem látszott
csúsznak az út. Gondoltam ezt megmérem! :) Szerencsére nálam volt a felszerelés,
így nem okozott gondot egy megfelelő szakaszon a teszt elvégzése. Hát, majdnem
ugyanúgy csúszott az út, mint havas úton a téli gumikkal. (lásd lentebb) Szóval
tessék vigyázni! |
Féktáv: 82 méter, 5.26 mp |
Opel Astra Classic Caravan 1.4 (60Le) (2
személlyel) 2001. december 13. |
ABS nélkül, hókásás úton, Pirelli 175/70R13-as téli gumikkal.
Külső hőmérséklet kb. -10°C. Elég egyenetlen a lassulás, jónéhány ponton megcsúszott
mind a négy kerék. A legfőbb gond a havas úton méréssel, hogy a 100 km/h sebességet
el is kell érni, és amint látható csak a fékezéshez majd 100 méter kell! |
Féktáv: 83 méter, 5.98 mp |
Renault Megane 1.6 16v (1 személlyel)
2002. január 10. | ABS,
havas úton, 185/60R15-ös téli gumikkal. Külső hőmérséklet kb. -7 °C. Pár órával
hóesés után. Érdekesség, hogy a másik irányban 100 méter volt a féktáv, és több
mint 7 mp kellett a megálláshoz. |
Féktáv: 209 méter, 16.03 mp elméleti! |
Renault Megane II 1.6 16v (1
személlyel) 2005. március 5. |
ABS, 16"-os téli gumikkal. Hőmérséklet kb. -1 °C.
Félelmetesen csúszós volt! Megrakott kamionok által kőkeménnyé tapasott havas
aszfalton mértünk. Gyakorlatilag mint a jég, jól látható, hogy alig lassult.
Mivel ilyen gyenge volt a tapadás fékezés közben, el lehet képzelni, milyen lassan
sikerült felgyorsulni. A 100 km/h sebességet a pálya rövidsége miatt nem is sikerült
elérni, ráadásul ugye biztonságosan meg is kellett állni. A 70 és 25 km/h közötti
lassulást alapul véve számoltam ki az ELMÉLETI féktávot 100-ról. FÉLELMETES
SZÁMOK! Több mint 16 másodpercig tartott volna a fékezés, mialatt több mint 200
métert gurult volna az autó! ABS nélkül ezt a tesztet nem is mertem megismételni,
hiszen a fékpedál legkisebb lenyomására azonnal érezni lehetett az ABS lüktetését.
A kis púpot 3 mp környékén egy csatornafedél környékén kissé jobban tapadó, latyakosabb
hó okozta. |
|
2009
Augusztus 2 Vasárnap
Kis beszámoló
2009. szept.30
Valamit haladunk.
Diesel Tuning és Gyorsulás! Élménybeszámolók, technikai infomációk a csapatról.
KISKUNLACHÁZA
OB ZÁZÓ FUTAM PART 1
Frissítve :
2010.09.11
2009. okt. 17. Szombat
Beszámoló az október 16-i dragracing.hu megbeszélésről.
Tervek 2010-re, szabályváltozások, versenynaptár...
|