timeslip logo
be�ll�t�sok
register

index
acceleration logs
lista
listing with thumbs
virtual racing
my races

hungaroring

other logs
braking logs
before&after
miscellaneous

dragbase
races
racers

FAQ
video
links
ads
forum

be�ll�t�sok


Néhány példa a változtatások hatásának mérésére

1. Könnyítés klikk
2. Egyelőre ismeretlen hiba hatása klikk
3. A hideg levegő jótékony hatása klikk
4. Kipörgésgátló (ASC) ki- és bekapcsolt állapotban klikk
5. Lendkerék könnyítés negatív hatása klikk
6. Normál futam Vs.100 méter után gurulás klikk
7. Gáz és Benzin üzem különbsége klikk
8. ABS és ABS nélküli vészfékezés 100 km/h-ról klikk
9. Hengersor lekapcsolás ( V8 -> sor4 ) klikk

 

1. Könnyítés

Az alábbi ábrán egy üresen 1100 kg körüli autó két sebesség-idő diagramja látható.

Az autót először 4 személlyel terhelve mértük. Ez a zöld vonal.
Utána 2 személy kiszállt és újra mértünk. Ez a piros vonal.
Mindkét mérés ugyanakkor történt, ugyanazon az útszakaszon.

Jól látható, hogy több mint 2 másodpercet javult az autó 0-100 km/h-s gyorsulása:
13.40 másodpercről 11.26 másodpercre csökkent az idő. Ez elég jelentős, nemigaz?

 

 

2. Egyelőre ismeretlen hiba hatása

Az alábbi ábrán szintén két sebesség-idő grafikon szerepel 1/8 mérföld távon.
A zöld vonal egy korábbi mérés eredménye, amikor az autó teljesen jól működött.
A piros vonal egy egyelőre ismeretlen eredetű hiba által "fékezett" diagram.

Jól látható, hogy 7 másodpercnélnél még a beteg autó vezet, majd látványosan visszaesik.
A jelenséget vezetés közben is jól lehetett érezni.

Az eredmény: 1 tizedmásodperccel lassabb a beteg autó => elvesztett döntő futam.


Egyelőre csak egy biztos: nem a kuplung csúszása okozta,
a motor fordulatszáma nem ugrott meg.

2001. november 25.
A hiba azóta magától megszünt, úgy tünik, csak akkor jelentkezik, ha nagyon ki van könnyítve az autó.

 

 

3. A hideg levegő jótékony hatása

Lassan itt a tél, gondoltam megmérem
mennyit segít egy turbós, intercooleres autónak a hideg levegő.
A mérés saját autómmal készült (Renault 5 GT turbo)

Az első ábra két sebesség-idő grafikont mutat a szokásos 1/8 mérföldes távon.
A piros a szeptember 13-i rábaringi versenyen mért sebesség (kb. 16 °C),
a kék pedig november 25-én (3 °C).

A méréseket az adott szakaszon mindkét irányban végeztem, többször is mérve.
A legjobb és a legrosszabb futam közötti eltérés: 0.2 mp volt.
(Sorban: 10.10 mp, 10.22 mp, 10.20 mp, 10.08 mp, 10.28 mp)

A szeptemberi mérés 10.43 mp volt.

0-100 km/h eddig 7.86 mp volt, most 7.20 mp sikerült.

A második ábrán ugyanez a két mérés látható,
csak a keréken leadott teljesítményeket mutatja.
100 és 110 között az eltérés 10%!!



Érdekességként megjegyzem a novemberi mérésnél az autó kb. 20 kg-mal nehezebb(!) volt.
Ezt leszámítva, nem volt különbség az autó között.

Az eddigi legjobb időm 10.203 mp volt, de sajnos arról nincs saját mérésem,
csak fotocellás, ezért ahhoz nem tudtam hasonlítani.

 

 

4. Kipörgésgátló (ASC) ki- és bekapcsolt állapotban

A tesztet egy BMW E46 320i-vel végeztük.
A két mérés között kb. 5 perc telt el, ugyanazon
az enyhén nedves útszakaszon mértünk mindkétszer.
Az ábra csak az 1. fokozatban végzett gyorsításokat hasonlítja össze.
(A 320i teljesítménye 2.-ban már nem elég a kerekek elpörgetéséhez.)
Az ASC kikapcsolt állapotában végig túlpörögtek a kerekek.

Jól látható, hogy az ASC bekapcsolt állapotában elhúz az autó,
majd 3.5 mp körül a sebesség terén nagyon megközelítik egymást.
És bár a sebességük majdnem megegyezik, de a megtett útban majd
2 méter előnye van a kipörgésgátlós autónak.

 

 

5. Lendkerék könnyítés negatív hatása

No ez egy érdekes téma. Az autóm a tél folyamán erőteljes tuningon esett át,
melynek része volt a lenderék könnyítése is. Természetesen alig vártam, hogy kipróbálhassam: mennyire lett jobb? Nos, elég meglepő az eredmény: lassabb lettem A tavalyi jóval gyengébb autónál.Az ábrán a két futam idő-távolság függvénye látható, valamint a sárga vonal, ami a két autó közötti "virtuális" távolság. A zöld és piros vonalat a bal oldali skálán kell leolvasni, a különbséget pedig a jobb oldalin. Jól látható, hogy az első 4 másodperc folyamán már több mint 4 méter hátrányt sikerült összehoznom. A következő 1 másodpercben a küldönbség állandósult, majd 5 másodperc alatt sikerült majdnem teljesen ledolgozni a hátrányt.

Hogy miért sikerült ezt a 4 métert hátrányt összeszedni?
Az ugyebár ismert, hogy a könnyített lendkerék könnyebben pörgethetővé teszi az autót, viszont nehezebb is vele elindulni.
Tavaly könnyedén tudtam a kerekeket a kipörgés határán tartani, idén ez sokkal nehezebb. Ha kissé visszább veszem a gázt, nagyon leesik a fordulat, és onnan nagyon sokáig tart visszakapaszkodnia. Ennél egy fokkal jobb, ha jóval magasabb fordulaton tartom az autót, de így nagyon elpörögnek a kerekek. Ebből jön a 4 méter, aztán amikor már nincs túlpörgés, akkor szépen "elindul" az új autó.

Ha sikerül ezt a 4 méter hártrányt visszaszorítani 0-ra,
akkor az időm kb. 2 tizedet javulhat. Rajta leszek.

 

 

6. Normál futam Vs.100 méter után gurulás

Ismét egy érdekes téma, érdekes eredménnyel.
Mi történik, ha az 1/8 mérföldes versenytáv felénél kifogy a benzin?
A próbát a 60 Le-s 1.4 8v-s Opel Astrával végeztem.
A diagramon látható, hogy 9 mp után az egyik esetben üresbe kapcsolva gurultam a célig, míg a másik esetben a teljes távot végiggyorsultam.
Amikor csak 100 méterig gyorsítottam, 0.57 mp-vel voltam lassabb.
Végig gyorsítás: 13.30 mp @ 92 km/h, féltávig: 13.87 mp @ 72 km/h.
Persze ez csak első ránézésre tűnhet furcsának.
A teljes gyorsulásos futamban a féltáv után a
célig hátralevő 4.3 mp alatt az átlagsebesség 82.7 km/h.
A fétávig gyorsításkor ugyanezen távon az átlagsebesség: 72.9 km/h.
Az utolsó 100 méteren ugyan 11 métert kap a lassuló autó,
ami nem kevés, de időben kifejezve nem sok.

Egyébként meglehetősen nehéz volt két közel egyforma első 100 métert menni. :)

 

 

7. Gáz és Benzin üzem különbsége

Két autót is sikerült megmérni mind gáz, mind benzin üzemben.
Mindegyik méréspárt ugyanazon a helyszínen, ugyanabban az időben, ugyanolyan körülmények között végeztük.
Elöször is egy Trabant 1.1-t, aminek teljes 1/8 mérföldes mérése is elérhető.
Jól látható, hogy magas fordulaton gázüzem alatt jelentősen csökken a teljesítmény, különösen az egyes, és a kettes fokozatban látható.

Másodiknak egy BMW 316i. Kettesben indultunk, csúsztatott kuplunggal, kb. 20-25 km/h tempónál (3.5 mp-nél) már teljesen tapadt a kuplung.
A két üzem közötti teljesítménydiagam időbeni eltolódása a nem teljesen azonos indulás miatt van. De ettől függetlenül jól látható, hogy benzinnel az autó kb. 2-3 Le-vel erősebb. Nem nagy áldozat az olcsóbb autózásért.


 

 

8. ABS és ABS nélküli vészfékezés 100 km/h sebességről.

(Már két autót megmértünk, a másodikat lásd lentebb)

Több fórumon is felmerült a kérdés, hogy az ABS segítségével csökken a fékút is, vagy csak az irányíthatóság megtartásában segít az elektronika.
Sajnos friss mérést nem volt lehetoségem végezni, de előástam két 2001-es mérést, amit egy akkor vadiúj Subaru Impreza WRX-vel végeztünk. A mérést ugyanazon útvonalon végeztük, télen, de száraz burkolaton, téli gumikkal.
Először mértünk ABS-szel, majd a megfelelő biztosíték kiiktatása után ABS nélkül is. Mindkét mérés diagramja megtalálható a féktáv mérések oldalon is.

A lenti ábrán a piros vonal mutatja a lassulás mértékét ABS-szel, a zöld ABS nélkül. Jól látható, a meglehetősen nagy gödör 1.2 mp környékén. A blokkolt kerekekkel az autó ugyanis kitört oldalra, korrigálni kellett, amit csak forgó kerekekkel lehet, tehát a pilóta felengedte egy kicsit a féket.

A sárga vonal a két autó között a fékezés alatt kialakult távolságot jelenti.
Vagyis 100 km/h-ról megállásig ABS nélkül kevesebb mint két méter különbség alakult ki, és ez is csak a fékfelengedéssel járó korrekció miatt.

A kék vonal mutatja a fékezés alatt a két autó közötti sebesség különbséget, ami természetesen 0-ra esik vissza, amint mindkét autó megáll... :)
De az is jól látszik, hogy a korrekció után kialakult sebességkülönbséget csökkenteni tudta az ABS nélküli autó, vagyis jobban fékezett ABS nélkül!
Ez a piros és zöld vonalakon is jól látszik.

A kék és sárga vonalak a bal oldali skálán olvashatók le, a pozitív számok azt jelentik, hogy az ABS-es autónak ekkora előnye van sebesség és megtett út tekintetében az adott időpillanatban. pl. 2mp-nél az ABS-es autó sebessége 3 km/h-val kevesebb és kb. 70 centivel van hátrább.



Sikerült egy újabb autót megmérnünk, egy Honda Civic VTI-t. (fotó)
Ezen a típuson elég egyszerű kiiktatni az ABS-t. Behúzott kézifékkel kell elindulni, és egy bizonyos sebesség felett az ABS hibát jelez és kikapcsol, csak a motor leállítása és újraindítása után áll helyre a rend.

Ismét télen, száraz aszfalton teszteltünk, 195/50R15 Pirelli Wintersport gumikkal, ugyanazon az útszakaszon, 5-10 perc időkülönbséggel.

No, itt van meglepetés! Ha nem is sokkal, de ABS nélkül hamarabb sikerült megállni! Egyformán indul a két lassulás, majd 0.5 mp után meglehetősen nagy sebességkülönbség alakul ki a két autó között. (közel 3 km/h) Érdekesség, hogy 2.5 mp-től ABS nélkül jóval kevésbé lassult az autó,
ez véleményem szerint egyszerű vezetői "hiba".
Egyszerűen nem nyomta elég erősen a féket.

Egy a lényeg, van olyan, hogy ABS-szel rövidül a féktáv és van olyan is, hogy megnő! Sok apróságtól függ, a való világban nincs könnyű válasz.

A sárga és kék vonal ugye a bal skálán olvasandó le, a negatív értékek azt jelentik, hogy az ABS nélküli autónak van előnye. Pl. 2 mp-nél az ABS nélküli autó 2.5 km/h-val halad lassabban és kb. 90 centivel van hátrább az ABS-es autóhoz képest.



 

9. Hengersor lekapcsolás ( V8 -> sor4 )



Nemrég a már többször mért Chevy Corvette jóval gyengébben muzsikált mint elvárható, a tulaja szerint volt vagy 60 lóerő, míg meg nem találta a hiba okát, egy hibás biztosítékot.
Na több se kellett nekem, mondtam ezt meg kell mérni! :)
Először 8 hengerrel mértünk, majd kivettük az egyik hengersor befecskendező szelepeinek biztosítékát.
Ha felületesen belegondol az ember, azt gondolná hogy fele annyi henger fele annyi teljesítményt ad le. Hát nem éppen!
Az ábrán a piros görbe mutatja a 8 henger által a kerékre juttatott teljesítéményt, a zöld vonal pedig a 4 henger által produkált teljesítéményt.
Félelmetes különbség
!
1/8 mérföldön 8 hengerrel ugy 9.43 mp-t, 4 hengerrel 14.5 mp-t mértünk.





                 2009
    Augusztus 2 Vasárnap
   
        Kis beszámoló
       





2009. szept.30

Valamit haladunk.
Diesel Tuning és Gyorsulás! Élménybeszámolók, technikai infomációk a csapatról.

KISKUNLACHÁZA
OB ZÁZÓ FUTAM PART 1
Frissítve :
2010.09.11
2009. okt. 17. Szombat

Beszámoló az október 16-i dragracing.hu megbeszélésről.

Tervek 2010-re, szabályváltozások, versenynaptár...
2013 március 23.Kiskunlacháza





               2011 - 2012!