Ha szabad egy kicsit összefoglalni ...
Az alapprobléma az - évek óta - hogy kevés a versenyző, kevés a néző. Ennek legalábbis egy oka az, hogy csökken a street versenyzők száma. Talán amiatt is, hogy túl lazák lettek a street szabályok, ez ugyan azért történt, hogy minél több autó beleférjen, de ez egy másik történet. Szóval a sok mindent engedő szabályok miatt sok versenyző azzal szembesült, hogy a kicsit reszelt, vagy akár gyári utcai autójával X-szárnyúak, és Batmobilok ellen kell mennie. Ettől egy kicsit megfogyatkozott a létszám. A street élmezőnye pedig arra ébredt rá, hogy ugyan nagyon megy a foci, de akkora lett a különbség a street és a profi között, hogy az eltérő szabályok miatt nagyon nehéz felváltani profiba, legalábbis úgy, hogy ott is élvezetes verseny legyen. Ennek következtében szinte megszűnt a profi kategóriák utánpótlása, ott is tapasztalható a mezőny fogyása.
Erre tűnt jó megoldásnak, hogy a street legyen valódi utcai kategória, a komolyabban faragott autóknak pedig legyen egy félprofi kategória, ahol egyrészt már valamennyi "költői" szabadság van az autótuning verseskötetben, illetve ahol lehet olyan dolgokat, módszereket, eszközöket használni, ami a profi kategóriák felé mutat, hátha így könnyebb lesz profiba váltani.
Úgyhogy streetben nincs utólagos turbósítás, motor átépítés, nagyzene.
A félprofiban pedig jöhetnek a strokerek, a v8-as 316-osok, az 1,9-es Hondák, a 2,5-ös turbós Audik, Corsák Calibra motorral, kis Peugeot MI16-al, elég körbenézni a hasznaltauto.hu-n, az átlag márkahű rendes autóbuziknál egy felé forognak a kerekek. Ja, és persze, ezek az autók azt a gumit is röhögve forgatják már el, amelyek nemcsak kilógnak a sárvédő alól, de már a járdáig nyúlnak. Itt viszont fel lehet tenni DOT-os, E-s slicket, ami az erős autóknál igencsak érezhető javulást fog jelenteni. Persze először majd pár féltengelytörést, újra kell gondolni hajtást, futóművet, rajtot, de ilyen ez a popszakma. Azt hallottam :-)
Szóval ennek szellemében tart most ott a dolog, hogy ha kiszedünk olyan autókat, melyek szinte kategóriákat határoztak meg, akkor egy picit másképp kellene meghatározni kategóriákat. Ez szinte mindig azzal jár, hogy van egy csomó autó, ami a jelenlegi pozícióhoz képest esetleg rosszul jár. Ez egyáltalán nem cél, de sajnos minden változtatás ezzel jár, de ha valaki kikáromkodja, fészbukolja magát, észre kell vennie, hogy az egyszerűsítés felé megyünk. Az, hogy ilyen sok kategória volt eddig, ugyanúgy nem oldotta meg azt, hogy vannak autók, melyek valamiért sokkal gyorsabbak ebben a sportban, mint a hozzájuk hasonló összes többi autó. Persze lehetne annyi kategória, ahány autó. Nem lenne verseny, nem lenne motiváció ... szerintetek ?
Az utóbbi 5-10 év pedig megmutatta, hogy 402 méteren kis odafigyeléssel, optimalizálással fogy a hajtás jelentősége. Hátsókerekes autók rajtolnak le hasonlóan erős összkerekeseket, első kerekesek hozzák be a rajtnál jelentkező hátrányukat a pálya második felén. Olyan gumik, ismeretek, módszerek vannak - és nem csak profiban - melyeket egyre többen használnak, használja hát mindenki, hogy még érdekesebb, még élvezetesebb legyen a verseny. És ez lehet talán az egész lényege, hiszen mind a versenyző, mind a néző ugyanazt akarja - élvezni a versenyt.
És akkor végül, de nem utolsó sorban a jelenlegi kategória elképzelések. Még egyszer, nem a kilógó autókat keressük, ha be lehet őket jobban sorolni, hajrá, a nagy tömegre keresünk szabályt.
AS1 : csak szívó benzinesek, 0-1600 ccm, DOHC 0-1550 ccm
Kis, könnyű autók, jellemzően elsőkerékhajtás, vélhető japán fölény
AS2 : szívó benzinesek 1601-2400 ccm, DOHC 1551-2400 ccm, turbósok 0-1200 ccm
VTEC kategória, de nagyobb benzinesek, és kis, könnyű turbósok ellen
AS3 : szívó benzinesek 2401-4000 ccm, turbósok 1201-1500 ccm
Nagy szívók, fütyülős Fiatok
AS4 : szívó benzinesek 4000 ccm felett, turbósok 1501 ccm felett
Halálkategória, egy turbó mind felett, Audi, DSM
AS5 : dízelek
Jelenleg 1,9TDI nyomulás, igazából nem is várható változás, a nagyobbak annyival nehezebbek
SP1 : szívó benzinesek 0-2000 ccm
Kis Opelek, BMW-k nagy tesó motorjával
SP2 : szívó benzinesek 2000 ccm felett, turbósok 0-1600 ccm
V8-ak a kiscsigák ellen
SP3 : turbósok 1601-3000 ccm
Csigaverseny, "Utólag bármit meg lehet fújni" jeligével
SP4 : turbósok 3000 ccm felett
?
SP5 : dízelek
1,9TDI a konszern legkisebb autóiba
Most így hirtelen : AS3 lehet, hogy mehetne turbósoknál 1800 ccm-ig, AS4 e felett. SP2-SP3 határ szintén 1800 ccm, SP3-SP4 határ lehetne 2250 ccm, strokerek menjenek SP4-ben, turbósított BMW-k ellen.
A tisztán időalapú kategóriák talán szorosabb döntőket hoznának, de a fejlesztési igényt is minimalizálnák, megszüntetnék. Így viszont a kevésbé jó/épített autók nem tudják tartani a lépést a jó/jobban épített autókkal.
Az, hogy egy-egy kategóriában vagy egy-egy nagyon jó autó, és a többiek miattuk nem tudnak nyerni, ne legyen már azért indok.
Viszont a jelenlegi kategóriák szabályzását ki lehetne egészíteni, hogy a komolyabb technikák számára is legyen kihívás, legyen minden kategóriában alsó időhatár, aki annál jobbat fut, kerüljön át feljebb, streetből a hasonló profi kategóriába, esetleg könnyített műszaki előírásokkal. Így egyrészt erősödhet a verseny streetben, illetve több autó lesz profiban, nyilván ott elsősorban P1,2,3,4-be kerülnének át a nagyon jó streetesek.
Ez versenyzői oldalról.
Aztán, hogy mi kell a nézőknek ? Fogalmam sincs :-)
Na jó, talán, hogy többet, jobban lássanak, halljanak, a pálya végére egy kamera tényleg nem rossz ötlet egy kivetítővel, mármint a kivetítő előre.
Alul, ahol most csak a 9999-nek van egy ideje. Csak érvényes kvalifikáció után kerülnek fel az idők. Nincs még egy későbbi ?
Na, kimentem megnézni egyet, elméletileg a T1 a kategória, utána az idők alatta mindkét versenyzőnek, az első két legjobb idő, illetve a versenyző legjobb ideje és hogy azzal hányadik a kategóriában.
Köszi !
Utcán kisebb nyomás, szegényebb keverék, de bőven sok általában így is.
A programok között egy kapcsolóval váltok, menet közben is akár, bármikor, két teljesen külön tábla, illetve a turbónyomást külön szabályozni kellett. Lefelé :-)
Tulajdonképpen annak köszönhet? a javulás, hogy felrobbant a turbó :-)
Etanolra átálláskor valószín?leg anyaghiba miatt elgörbült a tengely, teljes KO. Mivel már régebben gondolkodtam rajta, most rákerült a 3071. Mondjuk én kés?bbre számoltam a K26/27 kinyiffanását :-)
Úgyhogy valamennyit most hozott az etanol talán, a csiga többet, nagyon örülök az eredménynek, pláne, hogy van még benne, most kicsi lett az AC az etanol miatt, ott b?vítünk, így 1,7-el lett csak fújva, 2-ig azért felmegyünk :-). Meg most nem volt ALS, meg rajtprogi, csak odafeléúton lett gyorsba felprogizva. Meg most kicsit melege volt, eddig nem volt ilyen gond, nem tudom mennyire írható ez a nagyobb anyagmennyiség, illetve mennyire az id?járás számlájára.
Az autó most :
2309 ccm, kovi dugók, er?sített hajtókar, ezres injektorok, 044 AC, GT 3071, rendes leöml?, cooler, olajlecsapató, VEMS, 6-os váltó, gyári féltengelyek, difi, Toyo R888 205/55R16, etanol. A programból most csak a versenyprogi alapja lett kész, részterhelések, ALS, rajt hiányzik, illetve van egy kapcsolható utcai programom, abból az etanolos még nem készült el.
Mondjuk az tényleg kérdés, hogy vasárnap nem lehet már nevezni ? Tehát ha valaki döntőzni akar, szombaton is mennie kell, meg vasárnap is ? Ahhoz tényleg messze van :-(
Re: Master3v (63421)
összesen 23 bejegyzés 1
2009
Augusztus 2 Vasárnap
Kis beszámoló
2009. szept.30
Valamit haladunk.
Diesel Tuning és Gyorsulás! Élménybeszámolók, technikai infomációk a csapatról.
KISKUNLACHÁZA
OB ZÁZÓ FUTAM PART 1
Frissítve :
2010.09.11
2009. okt. 17. Szombat
Beszámoló az október 16-i dragracing.hu megbeszélésről.
Tervek 2010-re, szabályváltozások, versenynaptár...
Az alapprobléma az - évek óta - hogy kevés a versenyző, kevés a néző. Ennek legalábbis egy oka az, hogy csökken a street versenyzők száma. Talán amiatt is, hogy túl lazák lettek a street szabályok, ez ugyan azért történt, hogy minél több autó beleférjen, de ez egy másik történet. Szóval a sok mindent engedő szabályok miatt sok versenyző azzal szembesült, hogy a kicsit reszelt, vagy akár gyári utcai autójával X-szárnyúak, és Batmobilok ellen kell mennie. Ettől egy kicsit megfogyatkozott a létszám. A street élmezőnye pedig arra ébredt rá, hogy ugyan nagyon megy a foci, de akkora lett a különbség a street és a profi között, hogy az eltérő szabályok miatt nagyon nehéz felváltani profiba, legalábbis úgy, hogy ott is élvezetes verseny legyen. Ennek következtében szinte megszűnt a profi kategóriák utánpótlása, ott is tapasztalható a mezőny fogyása.
Erre tűnt jó megoldásnak, hogy a street legyen valódi utcai kategória, a komolyabban faragott autóknak pedig legyen egy félprofi kategória, ahol egyrészt már valamennyi "költői" szabadság van az autótuning verseskötetben, illetve ahol lehet olyan dolgokat, módszereket, eszközöket használni, ami a profi kategóriák felé mutat, hátha így könnyebb lesz profiba váltani.
Úgyhogy streetben nincs utólagos turbósítás, motor átépítés, nagyzene.
A félprofiban pedig jöhetnek a strokerek, a v8-as 316-osok, az 1,9-es Hondák, a 2,5-ös turbós Audik, Corsák Calibra motorral, kis Peugeot MI16-al, elég körbenézni a hasznaltauto.hu-n, az átlag márkahű rendes autóbuziknál egy felé forognak a kerekek. Ja, és persze, ezek az autók azt a gumit is röhögve forgatják már el, amelyek nemcsak kilógnak a sárvédő alól, de már a járdáig nyúlnak. Itt viszont fel lehet tenni DOT-os, E-s slicket, ami az erős autóknál igencsak érezhető javulást fog jelenteni. Persze először majd pár féltengelytörést, újra kell gondolni hajtást, futóművet, rajtot, de ilyen ez a popszakma. Azt hallottam :-)
Szóval ennek szellemében tart most ott a dolog, hogy ha kiszedünk olyan autókat, melyek szinte kategóriákat határoztak meg, akkor egy picit másképp kellene meghatározni kategóriákat. Ez szinte mindig azzal jár, hogy van egy csomó autó, ami a jelenlegi pozícióhoz képest esetleg rosszul jár. Ez egyáltalán nem cél, de sajnos minden változtatás ezzel jár, de ha valaki kikáromkodja, fészbukolja magát, észre kell vennie, hogy az egyszerűsítés felé megyünk. Az, hogy ilyen sok kategória volt eddig, ugyanúgy nem oldotta meg azt, hogy vannak autók, melyek valamiért sokkal gyorsabbak ebben a sportban, mint a hozzájuk hasonló összes többi autó. Persze lehetne annyi kategória, ahány autó. Nem lenne verseny, nem lenne motiváció ... szerintetek ?
Az utóbbi 5-10 év pedig megmutatta, hogy 402 méteren kis odafigyeléssel, optimalizálással fogy a hajtás jelentősége. Hátsókerekes autók rajtolnak le hasonlóan erős összkerekeseket, első kerekesek hozzák be a rajtnál jelentkező hátrányukat a pálya második felén. Olyan gumik, ismeretek, módszerek vannak - és nem csak profiban - melyeket egyre többen használnak, használja hát mindenki, hogy még érdekesebb, még élvezetesebb legyen a verseny. És ez lehet talán az egész lényege, hiszen mind a versenyző, mind a néző ugyanazt akarja - élvezni a versenyt.
És akkor végül, de nem utolsó sorban a jelenlegi kategória elképzelések. Még egyszer, nem a kilógó autókat keressük, ha be lehet őket jobban sorolni, hajrá, a nagy tömegre keresünk szabályt.
AS1 : csak szívó benzinesek, 0-1600 ccm, DOHC 0-1550 ccm
Kis, könnyű autók, jellemzően elsőkerékhajtás, vélhető japán fölény
AS2 : szívó benzinesek 1601-2400 ccm, DOHC 1551-2400 ccm, turbósok 0-1200 ccm
VTEC kategória, de nagyobb benzinesek, és kis, könnyű turbósok ellen
AS3 : szívó benzinesek 2401-4000 ccm, turbósok 1201-1500 ccm
Nagy szívók, fütyülős Fiatok
AS4 : szívó benzinesek 4000 ccm felett, turbósok 1501 ccm felett
Halálkategória, egy turbó mind felett, Audi, DSM
AS5 : dízelek
Jelenleg 1,9TDI nyomulás, igazából nem is várható változás, a nagyobbak annyival nehezebbek
SP1 : szívó benzinesek 0-2000 ccm
Kis Opelek, BMW-k nagy tesó motorjával
SP2 : szívó benzinesek 2000 ccm felett, turbósok 0-1600 ccm
V8-ak a kiscsigák ellen
SP3 : turbósok 1601-3000 ccm
Csigaverseny, "Utólag bármit meg lehet fújni" jeligével
SP4 : turbósok 3000 ccm felett
?
SP5 : dízelek
1,9TDI a konszern legkisebb autóiba
Most így hirtelen : AS3 lehet, hogy mehetne turbósoknál 1800 ccm-ig, AS4 e felett. SP2-SP3 határ szintén 1800 ccm, SP3-SP4 határ lehetne 2250 ccm, strokerek menjenek SP4-ben, turbósított BMW-k ellen.